Cégvezetőként mire kell figyelni a bővülési, vagy leépítési tervek közepette?
Az idei (2024) negyedik negyedévben a magyar munkáltatók körében érzékelhető derűlátás jellemzi a munkaerőpiaci kilátásokat. A Manpower Magyarország legfrissebb munkaerőpiaci előrejelzése szerint a hazai vállalatok 35%-a tervezi bővíteni a munkaerőkeretét, míg 18%-uk csökkentésen gondolkodik. Az elmúlt öt évben csak 2022 első negyedévében mutatkozott hasonló optimizmus a piaci szereplők körében. De mit is jelent mindez a vállalatvezetők számára? Hogyan készüljenek fel a leépítésekre vagy épp a bővülésre, ha ezek mellett döntenek?
Nézzük meg mit kell tenni a cégnek, ha a két lehetőség közül egyiket, vagy másikat választja. Kezdjük a negatív folyamatokkal a leépítéssel, amit sok esetben karcsúsítással, optimalizálással, szerkezeti átalakításokkal, indokolnak. Kényes kérdés érdemes jól átgondolni és jól levezényelni, mert komoly károkat okoz, ha nem megflelően van elvégezve.
2. lépésben a bővítésről is beszélünk, mert itt is lehet hibázni, nagyobbat mint számítanánk rá. egy nem megfelelő, a csapatunkba nem illő szemályiség pillanatok alatt le tud rombolni akár több éves építkezész is.
Érdemes velem tartani és tovább olvasni a részletekért.
A leépítés folyamata: Hogyan csökkentsük a károkat?
Egy cég életében a leépítés nem könnyű döntés, mégis időnként elkerülhetetlen. Ha a vállalat eljut oda, hogy csökkenteni kell a dolgozói létszámot, elengedhetetlen, hogy az átgondoltan és a lehető legkíméletesebben történjen. Az alábbiakban összefoglaljuk, hogy egy jól strukturált leépítési terv hogyan segíthet minimalizálni a leépítés hatásait a cégen belül és kívül egyaránt.
1. Átlátható és hiteles kommunikáció
Az első és legfontosabb lépés a leépítés során a megfelelő kommunikáció. Az érintett dolgozók és a vállalat más alkalmazottai is egyaránt információra és őszinteségre vágynak. A vállalatnak nyíltan kell közölnie a helyzetet, és őszintén meg kell osztania, miért szükséges a leépítés. Ennek elmaradása vagy helytelen kezelése nemcsak a leépítettekre, hanem a maradó kollégák moráljára is komoly hatással lehet.
2. Támogatás a távozóknak
A munkavállalók elbocsátása soha nem könnyű, de a vállalatok sokat tehetnek a leépítettek támogatásáért. Az outplacement (külső álláskeresési segítségnyújtás) egyre népszerűbb, hiszen egy szakértői szolgáltatás segíthet az elbocsátott munkatársaknak új munkahelyet találni. Ezzel a cég hosszú távon megerősítheti a munkavállalói lojalitást és hírnevét is.
3. A maradók motiválása
A leépítés nemcsak a távozókra, hanem a maradó munkatársakra is kihat. Gyakran előfordul, hogy a leépítést követően a maradó dolgozók úgy érzik, ők lesznek a következő áldozatok, vagy hogy a cég instabil. A vezetőknek ezért külön figyelmet kell fordítaniuk a maradók motiválására, például személyes beszélgetések, jövőkép megosztása és a cég jövőjének biztosítása révén.
4. Jogszabályok és kötelezettségek betartása
Magyarországon a leépítések szigorú szabályozás alá esnek. Fontos, hogy a vállalat betartsa a jogszabályokat, hogy elkerülje a jogi következményeket. Az érintett munkavállalókat tájékoztatni kell a jogi lehetőségeikről, például a végkielégítésről, felmondási időről és egyéb kompenzációs lehetőségekről.
Mire figyeljen, ha bővítés előtt áll?
A felmérés szerint a vállalatok jelentős része (35%) bővíteni kívánja a munkaerő-keretét a negyedik negyedév során. Azonban a bővítés nem mindig egyszerű folyamat, és fontos, hogy a megfelelő munkaerő felvétele jól előkészített legyen. Ha egy cég növekedés előtt áll, az alábbiakra kell figyelnie.
1. Munkaköri leírás és elvárások pontos meghatározása
Mielőtt egy vállalat új alkalmazottakat vesz fel, fontos, hogy tisztán megfogalmazza, milyen elvárásokat támaszt az új dolgozókkal szemben. Egy részletes munkaköri leírás segít abban, hogy a megfelelő jelöltek jelentkezzenek, és megakadályozza a munkaerő túlterhelését vagy nem megfelelő kiválasztását.
2. Kulturális illeszkedés fontossága
A szakmai képességek mellett a kulturális illeszkedés is kulcsfontosságú. Egy új munkavállalónak nemcsak szakmailag kell megfelelnie, hanem be kell illeszkednie a cég kultúrájába is. Ezért érdemes az interjú során olyan kérdéseket feltenni, amelyek a jelölt értékrendjét és személyiségét is felmérik, nem csak a szakmai kompetenciákat.
3. Onboarding folyamat fejlesztése
Az új dolgozók integrációja sokszor elmarad a tervezettől, ha az onboarding folyamat nincs megfelelően felépítve. Egy átgondolt és jól szervezett betanulási folyamat segít abban, hogy az új munkatárs gyorsan felvegye a cég tempóját, és hatékonyan tudjon dolgozni. Ideális esetben a folyamatnak része a mentorálás, rendszeres visszajelzés és a szakmai képzések biztosítása.
4. Rugalmasság a munkaerőpiacon
A munkaerőpiac folyamatosan változik, és fontos, hogy a cégek képesek legyenek gyorsan reagálni ezekre a változásokra. A felmérés szerint sok munkáltató tervez bővítést, de érdemes rugalmasnak lenni az új alkalmazottak felvételekor, például a távmunkára való nyitottsággal vagy az atipikus foglalkoztatási formák alkalmazásával.
Összefoglalás: Felkészülés a jövőre
A munkaerőpiaci kilátások Magyarországon vegyesek, és a vállalatok számára most elérkezett az idő, hogy átgondolják, hogyan kezeljék a bővítési vagy leépítési terveiket. Egy leépítés során az átlátható kommunikáció, a megfelelő támogatás és a maradó dolgozók motiválása kulcsfontosságú. Amennyiben pedig egy vállalat bővíteni kívánja munkaerő-keretét, érdemes előre tervezni, hogy a kiválasztási folyamat gördülékeny legyen, és a megfelelő munkaerő kerüljön a megfelelő pozícióba.
Bármelyik úton indul is el egy cég, a siker kulcsa az átgondolt stratégia és az emberekkel való megfelelő bánásmód. Ez nemcsak a cég hosszú távú sikerét biztosítja, hanem a vállalati kultúra és a munkavállalói lojalitás megerősítéséhez is elengedhetetlen.